צרו קשר

משחקי ילדים לא רק לילדים

בחודש האחרון קשה מאוד היה לפספס את הסדרה המצליחה והסוחפת של נטלפיקס, "משחק הדיונון", ורבות דובר ונכתב עליה. גם מי שלא ראה ידע שהעלילה התרכזה במשחקי ילדים, ויכול להיות שזו אחת הסיבות להצלחתה. אז אמנם בסדרה מי שהפסיד, הפסיד לא רק במשחק, אלא קצת יותר בלשון המעטה, אבל רבים בעולם התחילו או חזרו לשחק במשחקי ילדות שחלקם היו בסדרה כמו "דג מלוח" ומשיכה בחבל.

בני האדם הם יצורים חברותיים, וכבר בתור ילדים, חיי החברה מתבטאים במשחקים. לכל תרבות ולכל מדינה יש את המשחקים שלה, אך למרות זאת יש משחקים, ובעיקר משחקי ילדים, שכנראה משחקים בכל מקום בעולם, כך שהחוקים ברורים וידועים. בחודש האחרון קשה מאוד היה לפספס את הסדרה המצליחה והסוחפת של נטלפיקס, “משחק הדיונון”, ורבות דובר ונכתב עליה. גם מי שלא ראה ידע שהעלילה התרכזה במשחקי ילדים, ויכול להיות שזו אחת הסיבות להצלחתה. אז אמנם בסדרה מי שהפסיד, הפסיד לא רק במשחק, אלא קצת יותר בלשון המעטה, אבל רבים בעולם התחילו או חזרו לשחק במשחקי ילדות שחלקם היו בסדרה כמו “דג מלוח” ומשיכה בחבל.

כמורה לחינוך גופני אני חווה יום יום את הרצון ואת האהבה של התלמידים למשחקים ולתחרויות. אלו בעצם השעות היחידות שלהם במערכת השבועית שרובם מחכים להן על מנת להוציא אנרגיה, ומתבאסים כשהשיעור נגמר (במיוחד כשמדובר בשיעור משחקי כדור). יתרה מזאת, רבים באים אליי בהפסקות כדי לבקש כדורים כדי שיוכלו לשחק. גם בתור מאמן ריצות וכמאמן כושר לקבוצות, המתאמנים אוהבים משחקים ותחרויות (אפילו אם זו רק תחרות כנגד הזמן בהשוואה לעצמם). גם ילדים וגם מבוגרים אוהבים מאוד את הרגשת המשחק והתחרות כי רוצים לנצח. בין אם זה סתם משחק ריצה קצר ובו בודקים מי הכי מהיר, מי הבקיע הכי הרבה גולים או מי קלע הכי הרבה סלים. כאשר התחרות היא צמודה וקרובה, הרגשות חזקים יותר והניצחון הוא מתוק יותר ומשמח יותר.

החשיבות של משחקי ספורט בקרב ילדים היא אדירה, בייחוד לדור של היום בו הם נמשכים ונשאבים בקלות למסכים למשך שעות ארוכות. בזמן פעילות, כל פעילות, הנעת הגוף גדלה, הדופק עולה ובכך הוצאת האנרגיה גדולה. אך כאשר מדובר במשחק ובתחרות, הדופק עולה עוד יותר בעקבות תזוזות הגוף, והוצאת האנרגיה גדלה גם כן. בכל אופן, לא רק ילדים, אלא גם מבוגרים צריכים שיניעו אותם במשחקי ספורט. במשחקים ובתחרויות עם חברים או בני משפחה, הרצון להצליח גדול מאוד, וכך גם בהיבט הפיזי. במידה ומנצחים, רוצים לשמור על רצף ניצחונות ובמידה ומפסידים, תמיד יש את הרגשות והמחשבות שרוצים להיות בצד המנצח, וכתוצאה מכך רוצים לשחק ולהתחרות שוב. כך נוצר מעגל בקרב שני הצדדים, והפעילות עולה.

מלבד היתרונות הפיזיולוגיים של עלייה בדופק והוצאת אנרגיה, ההיבט החברתי הוא חשוב מאוד. כאשר יש מסגרת חברתית של קבוצות כדורגל וכדורסל, הרצון לא לאכזב את הקבוצה גורמת לבצע יותר פעילות מאשר ביצוע פעילות לבד. בנוסף, כאשר יש מסגרת חברתית כמו חוג לילדים או קבוצת ריצה הדבר מחייב התמדה והגעה לפעילות הספורטיבית ואף דוחף להישגים גבוהים יותר. במשחקים שאינם דורשים מאמץ פיזי רב כמו באולינג או סנוקר, המפגש החברתי הוא חשוב ומהנה, והאמת, שאין לזלזל בפעילויות אלו כלל וכלל מאחר ומרכיב הכושר “דיוק” חשוב לא פחות.

לסיכום, ישנם ענפי ספורט רבים שגורמים לפעילות, ומומלץ לשלב בשגרה פעילויות פיזיות חברתיות דרך משחקים, כי הם תורמים גם לכושר הגופני וגם לחיי חברה. אז כדאי שתקבעו משחק או תחרות עם חברים ובני משפחה בהקדם. אתם תיהנו מזה.

שי בכר, בוגר תואר שני ממכללת וינגייט, מורה לחינוך גופני בתיכון ומאמן ריצות ארוכות

כל מה שחם

טכנולוגיית האודיו הביאה אותנו
הגב הוא אזור מורכב בגוף, המורכב