צרו קשר

תקופת מבחנים החלה -5- טיפים להצלחה !

תקופת המבחנים כבר כאן, קבלו 5 טיפים להצלחה בטוחה! מאמן הכושר שי בכר, מורה לספורט בתיכון עירוני בתל אביב, מסביר כיצד ניתן להצליח בבחינות הקרובות באמצעות ספורט,

טיפים למבחנים
רבים מאתנו מכירים את התקופה הזו שנקראת “תקופת מבחנים”, בין אם אלו תלמידים או בין אם
אלו סטודנטים. עבור תלמידי תיכון, התקופה הזו מגיעה בד”כ בין חופשת פסח לסוף שנה וקוראים לה
בגרויות, ועבור סטודנטים תקופת המבחנים מגיעה בחודשי הקיץ. תקופה זו יכולה להיות מלחיצה
מאוד, ובעיקר היום יומיים שלפני הבחינה. לכולם יש את השיטות המוכרות להם בהם משתמשים כדי
להוריד את מפלס הלחץ וכדי להצליח בלמידה העמוסה, אך בכל זאת, ישנם מספר טיפים שאני
ממליץ לנסות, שיוכלו לעזור ללמידה לקראת התקופה הקרובה.
אחד הטיפים המוכרים ביותר כנראה הוא “חלוקת חומר הלימוד”, אך לא ברורה לכולם הסיבה מדוע.
ישנם מבחנים שחומר הלימוד הוא יותר מעמוד או שניים, וללמוד הכל מההתחלה עד הסוף ללא
הפסקות, יוביל לאי הבנה או אי הפנמה של החומר. הסיבה לכך היא שהמוח הוא שריר כמו כל שריר
אחר בגוף האדם, וגם הוא לא יכול לשאת עליו מעמסה גדולה. כאשר עובדים בשיטת החלקים,
ולומדים לפי פרקים/חלקים, עיבוד המידע יהיה אפקטיבי יותר. לכן, מומלץ לתת למוח קצת הפסקות
מלמידה למבחן, ולבצע פעולות אחרות.
אחת הפעולות המומלצות כמובן היא פעילות ספורטיבית. גם בפעילויות ספורטיביות המוח עובד, אך
יותר “קל לו”, כי אמנם הוא מתאמץ, אך פחות. בפעילויות אירובית כמו הליכה, ריצה, רכיבה על
אופניים ושחייה, שהן פעולות רציפות, לרוב לא נדרשים שינויים מהותיים במהלכן, וחושבים על
דברים אחרים. עדיפות היא גם לבצע אותן ללא מוזיקה, ובכך ניתן להטמיע את חומר הלימוד גם תוך
כדי הפעילות. לכן, אחד הטיפים המומלצים הוא להיות פעילים גופנית.

אלו שפחות מתחברים לפעילות אירובית לבד, יכולים ללכת ו”להתרענן” בפעילות חברתית פיזית כמו
כדורגל, כדורסל, כדורעף או כל ספורט קבוצתי אחר. אמנם בפעילויות אלו יש יותר שינויים ואמורים
להיות יותר מרוכזים במשחק, אך כשמסיימים, המוח פנוי יותר ללמידה. יתרון נוסף הוא שבמהלך
ההפסקות, ניתן לשתף את החברים מה לומדים למבחן, אפילו בכמה מילים או בראשי פרקים. כאשר
מדברים על חומר הלימוד, ולא רק קוראים או מתרגלים עצמאית, הלמידה היא אפקטיבית יותר.
מעבר לפעילות גופנית שמומלצת ללמידה טובה, חשוב מאוד גם להקפיד על שתייה בזמן הלמידה.
יש נטייה לשכוח את הדבר הפשוט הזה, אך ללא שתיית מים, יכולים להתחיל כאבי ראש והרגשת
עייפות תהייה לעיתים תכופות, וכתוצאה מכך, אפקטיביות הלמידה תרד. המלצה אישית שלי היא
לקחת בקבוק מים ליד אזור הלמידה האישי, ולהשתדל שלאחר כל רבע שעה ועד חצי שעה לשתות.
ממליץ שבסוף יום הלמידה, לסיים את הבקבוק כי זו אינדיקציה טובה לכמות השתייה היומית.
לעומת זאת, מבחינת אוכל, לרוב הלומדים אין בעיות. תקופת מבחנים היא תקופה שרבים מרשים
לעצמם להרבות בהפסקות אוכל ולנשנש. מציע לעשות חלוקה מוגדרת של זמני ארוחות, ולגבי
נשנושים, רצוי יותר פירות וירקות. פחות ממליץ על חטיפים מתוקים או אפילו מלוחים בזמן הלמידה,

כי כמות הסוכר בהם מעלה את הריכוז שלנו במהירות, אך גם מורידה אותו במהירות, ואז יש עוד
חשק לחטיפים אחרים, וההפסקות יהיו רבות. לא אומר לוותר עליהם לגמרי, אך ממליץ בסוף יום
למידה ולא במהלך היום.
על מנת לעבור את תקופת המבחנים הקרובה בהצלחה ובהנאה, ממליץ לנסות את הטיפים שכתבתי.
לאלו שכבר הספיקו לשכוח, הטיפים הם:
1. חלוקת חומר הלימוד.
2. פעילות אירובית ממושכת בהפסקות.
3. פעילות ספורטיבית חברתית (ולספר בקצרה לחבר’ה על מה לומדים).
4. הקפדת שתיית מים במהלך הלמידה.
5. חלוקה נכונה של אוכל תוך כדי הימנעות מחטיפים בזמן למידה.
בהצלחה לכל אלו שנבחנים בקרוב!

שי בכר

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
תהיתם פעם למה כל כך קשה לנו לשנות
הסוגייה הוותיקה ביותר בספורט
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו