צרו קשר

מכורים לספורט?

לאחרונה דובר בתקשורת על ספורטאים שונים שחוו קושי יום יומי לא רק מבחינה פיזית, אלא גם מנטאלית. ההשפעות של קושי זה התבטא בביצועיים הגופניים ואף במצב הנפשי. בקיץ השיח התקשורתי דיבר רבות על המתעמלת האולימפית סימון ביילס לאחר השתתפותה באולימפיאדת טוקיו 2020, ובחודש האחרון על ורד בוסקילה, השייטת האולימפית, המופיעה ב"הישרדות VIP". שתיהן סיפרו על היחס הנוקשה באימונים המפרכים, על המשמעת הקשה מאוד ועל ההשפעות של יחס זה בתפקוד היום יומי.

“אימון יתר” – מהו, השפעותיו ודרכי התמודדות 

לאחרונה דובר בתקשורת על ספורטאים שונים שחוו קושי יום יומי לא רק מבחינה פיזית, אלא גם מנטאלית. ההשפעות של קושי זה התבטא בביצועיים הגופניים ואף במצב הנפשי. בקיץ השיח התקשורתי דיבר רבות על המתעמלת האולימפית סימון ביילס לאחר השתתפותה באולימפיאדת טוקיו 2020, ובחודש האחרון על ורד בוסקילה, השייטת האולימפית, המופיעה ב”הישרדות VIP”. שתיהן סיפרו על היחס הנוקשה באימונים המפרכים, על המשמעת הקשה מאוד ועל ההשפעות של יחס זה בתפקוד היום יומי.

חלק אינטגרלי מהאימונים קשור בקשר ישיר ליחס של הדמות הסמכותית. בקרב ילדים, כמובן שמדובר במורה לחינוך גופני, ובקרב ספורטאים ילדים ומבוגרים מדובר במאמן. למורים ולמאמנים יש השפעה על המצב הגופני של הילדים, והוא משפיע גם על המצב הרגשי והמצב הנפשי. לרוב, הקשר הזה הוא טוב וחיובי, וגורם לילדים ולספורטאים להגיע להישגים שסביר להניח שלא היו מגיעים ללא המאמן. למרות זאת, ישנם מקרים בהם המורה או המאמן יכולים לגרום נזק לילדים ולמתאמנים. אחת האפשרויות בדרך כלל בקרב מורים היא שהדרישות גבוהות וקשות עבור התלמידים, ויתרה מזאת, לא מתאימות עבורם. כתוצאה מכך, הדרישות גורמות לתלמידים לוותר מראש על ההשתתפות ועל הביצוע, ובנוסף לכך להימנע מפעילות גופנית לאורך זמן. לעומת ילדים, עבור מאמנים ולמתאמנים שלהם, האפשרות היא שונה. היחסים יכולים להגיע למצבים לא נעימים ברמה האישית, וגם ברמה המקצועית בכך שיתבטא במצב אחר הנקרא “אימון יתר”. אגב, גם חובבנים שרוצים להגיע לתוצאות מהירות ללא תכנית אימון מסודרת עלולים למצוא את עצמם במצב זה.

אימון יתר מוגדר כהצטברות של אימונים ו/או מתח אימונים, שכתוצאה מכך ישנה ירידת ארוכת טווח ביכולת הביצועים עם או בלי סימנים ותסמינים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. במילים אחרות, מתאמנים זמן רב או בעצימות גבוהה מאוד, ללא מנוחות מספקות בין אימונים, ולאור זאת המצב הבריאותי של המתאמנים נפגע. הסכנות באימון יתר הן רבות הכוללות מצבים פיזיים כגון פציעות, עייפות ממושכת, הפרעות שינה, פגיעה בתיאבון, הפרעות אכילה וירידה במשקל. מבחינה הורמונלית תהייה פגיעה שמתבטאת עבור נשים באי סדירות במחזור החודשי, ועבור גברים פגיעה בפריון. בהקשר לפגיעה הנפשית מדובר בדיכאונות, בירידה במוטיבציה, בחרדות ובעצבנות יתר. אי לכך, בנוגע ליכולת המקצועית תהייה פגיעה, וההישגים של האימונים יהיו נמוכים יותר ולא יוכלו להשלים את האימונים עד סופם.

במהלך אחת העבודות שלי בתואר השני, בחנתי זאת בשטח, והעברתי שאלונים בקרב מספר מתבגרים ספורטאים לגבי מצב “אימון יתר”. רובם השיבו שהם מתאמנים מעל שעתיים וחצי מידי יום, לעיתים לא סיימו את האימון או שהביצועים שלהם ירדו במהלך האימון וחלקם ציינו שנפצעו. על אחת כמה וכמה אם היה מדובר בספורטאים בוגרים, הממצאים היו מראים ששעות האימון שלהם מרובות יותר, וסביר להניח שהפציעות היו בהתאם.

לכן, על מנת להימנע מאימון יתר, יש לבצע מספר הנחיות והמלצות: ראשית, אמנם זה קשה מאוד, אבל יש לדבר ולשתף במצב האישי את הסביבה שכוללת את המשפחה, החברים, וכמובן את המאמנים. אלו יוכלו לעזור הן מבחינה מקצועית והן מבחינה רגשית. שנית, יש להקפיד על היצמדות של תכנית האימונים, ובמידה ויש קושי בה, להוריד שעות אימון ועומסים. שלישית, להקפיד על יותר שעות שינה על מנת לתת לגוף להתאושש מאימונים, ובנוסף לכך לבצע בדיקות רפואיות שונות כגון בדיקות דם אחת למספר חודשים במטרה לאתר בעיות במידה וקיימות. במידה ויהיו כאלו, ההמלצה היא להתייעץ בתדירות גבוהה עם אנשי מקצוע כמו תזונאים ופסיכולוגיים שיוכלו לטפל במידת הצורך. המלצה אחרת היא לבצע פעילויות גופניות קלות ומהנות בענפים שונים מהענף הראשי בתקופות שהן לא תקופת תחרויות, ובכך להפיח מעט את הלחצים הגופניים והנפשיים.

לסיכום, כולנו יודעים שפעילות גופנית היא טובה לבריאות שלנו, אבל יש גם צד “אפל” בחלק מהמקרים. במטרה להימנע ממנו יש להתייחס לפעילות הגופנית בהתאמה ספציפית כאשר כל מקרה יהיה לגופו, כי בסופו של דבר צריך להקשיב לגוף שלנו, גם אם זה בניגוד לרצון הסובבים שלנו.

כותב שי בכר, בוגר תואר שני ממכללת וינגייט, מורה לחינוך גופני בתיכון ומאמן ריצות ארוכות

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
הסוגייה הוותיקה ביותר בספורט
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו
עולם הדיגיטל לא פסח על ענף הספורט