צרו קשר

כיצד להימנע מפציעות כושר?

פעילות ספורטיבית טובה לבריאות, מחזקת את סיבולת הלב והריאה וגם תורמת לא מעט לעיצוב הגוף, אולם טומנת בחובה גם סיכונים רבים ופוטנציאל לפציעות.

מספר טיפים לביצוע פעילות גופנית נכונה ולהימנע מפציעות מיותרות:

  • בניית כושר בהדרגה– שילוב של פעילות ספורטיבית באורח החיים הוא מבורך, אולם בהנחה ואין מדובר בספורטאים מגיל צעיר השומרים על רצף של אימונים, חשובה במיוחד השתלבות הדרגתית תוך בחינת יכולות הגוף. בין אם מדובר בריצה, שחיה, או חדר כושר, חשוב להרגיל את הגוף בהדרגה לעומס ולמאמץ.
  • בחירת ענף כושר– בבחירת ענף הכושר יש להביא בחשבון מצב רפואי, גיל, יכולות אישיות, מגבלות וכל דבר אשר עשוי להשפיע.
  • חימום ומתיחות– חימום ומתיחות הם כלי להגנה על הגוף מפני “נעילת שרירים”, נוקשות ופגיעות בבצוע תנועות חדות והכלת עומס על גוף “קר”. חשוב להקפיד על ביצוע כל תהליך החימום הנדרש, וכן על מתיחות בסיום האימון.
  • הדרכה– הן בספורט המתקיים בליווי מאמן והן בספורט המתבצע באופן עצמאי חשוב לפחות בשלב הראשוני לקבל הדרכה והכוונה לביצוע נכון של הפעולות, ולשמירה על בריאות ושלמות הגוף. בחדרי הכושר ניתנת הדרכה ראשונית ובניית תכנית אימונים למנויים, בענפי ספורט קבוצתי ובספורט המתנהל במסגרת חוגים וארגונים הרישום יכלול מאמן/מדריך מקצועי, וגם בהחלטה על ספורט בביצוע עצמאי מומלץ לשכור באופן חד פעמי את שירותיו של מאמן- לבניית תכנית אימונים מותאמת אישית.
  • ציוד תקין ובטיחותי– ענפי ספורט רבים מתקיימים בליווי של מכשירים ואביזרים. חשוב להקפיד על עודה עם מכשירים מתוחזקים, תקינים העומדים בתקני הבטיחות. גם בספורט מחוץ לחדר הכושר יש להקפיד על שימוש בציוד הראוי, החל מביגוד מתאים, נעליים בעלות אחיזה במשטח למניעת החלקה, כדור מהסוג ובנפח המתאים וכן הלאה.
  • גילוי ערנות לרגישויות ומכאובים– רבים אשר עוסקים בספורט נוהגים להניח כי כאבים ברמה מסוימת הם מנת חלקו של המתאמן, ונוטים להתעלם מתחושות שמשדר הגוף, ונועדו לאותת על בעיה. ביצוע פעילות ספורטיבית באופן נכון ובהתאם ליכולות הגוף אינה אמורה להביא לכאבים כרוניים, וככל שכאלה מופיעים חשוב לעצור את הפעילות, לבצע את הבדיקות הנדרשות, כמו גם התאמה של העומס ורמת הקושי.
  • התאוששות מפציעות– במקרה של פציעות, גם אם קלות, חשוב להקפיד על ההנחיות הרפואיות, הטיפול והשיקום המתאים, לרבות מנוחה כנדרש. התעקשות על חזרה מהירה לפעילות וניסיון לאתגר את יכולות הגוף עשויים לגרום להרחבת הפציעה ולנזק מצטבר בעתיד.

בעלי מקצוע בתחום פציעות ספורט

כל ספורטאי, בענפים מקצועיים או עממיים, להכיר שני נותני שירות עיקריים בתחום פציעות ספורט:

אורתופד מתמחה בפציעות ספורט-  רופא מומחה בתחום האורתופדיה וכירורגיית הספורט, לזיהוי נזקי פציעה בעין מקצועית ומנוסה, לשיקום ולשחזור פגיעות עצם ושריר. בין תחומי הטיפול: קרעים בגידים, קרעים ברצועות, פגיעות שחיקת סחוס, תיקון רצועות מפרקים.

פיזיותרפיסט ספורט– עולם הפיזיותרפיה עוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות וליקויים במערכת התנועה, תוך שמירה על פעולה נכונה של מערכת עצב שריר ושלד. פיזיותרפיה לספורטאים מספקת שיקום תהליכי של יכולות התנועה שתפקודן נפגע עקב פציעות ספורט, כמו גם מהווה טיפול מונע בעבודה קבועה ונכונה על תפקוד והרחבת תנועתיות הגוף.

כירופרקטיקה פציעות ספורט– ענף הכירופרקטיקה מתמקד בטיפול בבעיות ופציעות הנובעות מביומכניקה לא תקינה של איברים שונים בגוף. פציעות ספורט לא אחת עשויות לפגוע בביומכניקה של הגוף וכירופרקט מקצועי יסייע בשיקום מהיר ובהחלמה, באמצעות טכניקות טיפוליות להחזרת מבנה הגוף ותפקודו. כירופרקטיקה מסייעת בבעיות שלד ועמוד שדרה, בלט ופריצות דיסק, פציעות שרירים ורקמות.

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
הסוגייה הוותיקה ביותר בספורט
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו
עולם הדיגיטל לא פסח על ענף הספורט