צרו קשר

יעילות, חיים בריאים ולמה קשה כל כך לשנות הרגלים 💬

תהיתם פעם למה כל כך קשה לנו לשנות הרגלים?
הסיבה לכך נעוצה בתכונה מיוחדת של המוח שנקרא ‘התמחות’.

בעת התנסות חדשה מוחנו מגייס את כל יכולותיו והאמצעים שברשותו לביצוע הפעולה החדשה הנדרשת🤯.
מרגע זה והלאה בכל פעם שיידרש לביצוע אותה פעולה יחל תהליך של התמחות.

מהי אותה התמחות אם כן?

תאי המוח, הניורונים, מגדלים זרועות חדשות בכל פעם שמתרחשת למידה של משהו חדש. זרועות אלו מתחברות אל זרועות תאי מוח נוספים ויוצרות בעצם קשרים ביניהם שמטרתם זירוז ביצוע הפעולה הנדרשת.
בכל פעם שהפעולה נדרשת שוב, בוחן המוח איזה קשר מביא לתוצאה הטובה ביותר בזמן הקצר ביותר ובמינימום הוצאת אנרגיה. להתייעל.

בתהליך הזה, קשרים פחות יעילים מתנוונים עוד ועוד עד שנמצא הנתיב הכי יעיל מכולם.
לדוגמה, מחקרים מראים שיותר קשה לתקן תנועה שגויה לנכונה (ולא רק בהקשר של ספורט), מאשר ללמוד תנועה נכונה מתחילת התהליך.

בסביבה עוינת ומסוכנת של טבע פראי, היכולת הזו חשובה במיוחד כדי להבטיח את ההישרדות.
על כך, מתגמל אותנו מוחנו בהפרשת הורמוני תגמול הגורמים לנו לרצות לצלוח את המשימה שוב.

אבל, כיום רוב הסכנות שאיימו על אבותינו הקדמונים פחות נפוצות וגם החסכנות האנרגטית היעילה כל כך באה בעוכרינו כשאורח חיינו יושבני ביותר ביחס לכל תקופה אחרת מראשית האנושות.
לא פעם אנו שומעים שאנשים שעבודתם פעילה ולא יושבנית, נמצאים במצב בריאותי ומנטאלי טובים יותר מאנשים שאורח עבודתם יושבני (אלא אם כן הם מקפידים על פעילות גופנית מחוץ לשעות העבודה).

כשההרגלים שלנו טובים, היכולת הזו משרתת אותנו היטב.
אך על מנת לשנות הרגלים פחות טובים נדרש מאיתנו מאמץ מנטלי אדיר.

אין מי שלא חווה זאת.
הרי אנחנו יודעים מה בריא, מהי תזונה טובה, נכונה ומאוזנת.
אני יודעים שטוב וחשוב לגופנו לנוע ושזה משמר את יכולותיו ומשפר אותן.

ועדיין מתקשים מאד לפעול אחרת לעומת הפיתוי של תגמול ‘זמין’.😣

אז איך בעצם אפשר, אם בכלל, לשנות הרגלים או לאמץ חדשים?

הבשורה החיובית היא שזה אפשרי בהחלט.
אם כי זה דורש מאיתנו מאמץ והתכווננות.

מדוע?

משום שאנו צריכים בעצם לבצע ‘מעקף’ של הקשר חזק במיוחד שקורה במוחנו.

דרך טובה לעשות זאת, היא למשל, להחליף את התגמול לאחר, למשל, אם רגילים להחזיק בקבוק שתיה וללגום כל רגע, להחליף את השתיה במים עם פירות חתוכים.
או להפוך את המשימה לתגמול, למשל אם רוצים לצעוד יותר במהלך היום, אפשר לשלב את הפעילות עם מפגש עם חברה טובה או לצאת עם חיית המחמד לטיול כמו שהחליט לעשות אחד הילדים המדהימים שאני מאמן.
בעולם הלייף סטייל והבריאות, ניתן לתגמל בצורה של כוס קפה אחרי אימון, ישיבה עם חבר/ה טוב/ה באויר הים אחרי האימון או פשוט להנות מהתגובות החיוביות כשמגיעים לשינויים המובחנים והתחושה הטובה הכללית המגיעה בעקבות ההשקעה בעצמך.

כך, אנו בעצם מאלצים את המוח לאמץ הרגל חדש וככל שנעשה זאת יותר יתקבע ההקשר החדש והתגמול ישתנה גם הוא כששאר ההקשרים שאינם בשימוש ידעכו בהדרגה עד שיתנוונו לגמריי.

יעילות, חיים בריאים ולמה קשה כל כך לשנות הרגלים 💬

באימונים שאני מעביר אני משתדל מאד להבין איפה הקושי שמתאמנים שלי חווים, אילו הרגלים מעכבים אותם מלהגיע אל היעד שהציבו לעצמם, לא רק את הדברים הברורים מאליהם כמו מסכים, או פיתויים כאלו ואחרים.
אני גם מנסה להבין מה מניע ומשמח אותם, מה הם אוהבים ואיך אפשר לשלב את אלו בתהליך האישי שלהם לקדם אורח בריא יותר בשיגרת יומם.
מעוניינים בטיפים נוספים, ליווי או תוכניות אימון?
צרו קשר👌
0547772259
לגעת בכושר- אימון בנועם

 

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו
ילדים, נוער ואף מבוגרים היום