צרו קשר

התחלתם פעילות גופנית אמצו את ההרגל של שתיית מים

טיפ קטן שינו גדול, בואו נצייר רגע תמונה מסוימת. דמיינו בקבוק מים חצי מלאים ולא משנה באיזה גודל. תחזיקו אותו במצב מאוזן, תזיזו אותו מצד לצד ותראו שהמים זורמים במהירות

טיפ קטן, שינוי גדול,

שתיית מים היא חיונית לתפקוד התקין של גוף האדם. כולם יודעים זאת, אך פחות מיישמים בחיי היום יום, ובמיוחד בימי קיץ חמים כאשר מבצעים פעילות גופנית קלה או מאומצת.

בואו נצייר רגע תמונה מסוימת. דמיינו בקבוק מים חצי מלאים ולא משנה באיזה גודל. תחזיקו אותו במצב מאוזן, תזיזו אותו מצד לצד ותראו שהמים זורמים במהירות. נניח ששופכים לתוכו תרכיז פטל, ואז חוזרים על אותה הפעולה של הזזה מצד לצד. רואים שהנוזל הוא כבר סמיך יותר וזז באופן איטי יותר. במידה ושופכים עוד פטל, אז הנוזל נהייה סמיך מאוד ובמידה ומזיזים שוב את הבקבוק מצד לצד, אז הנוזל יזרום באופן איטי מאוד לעומת הפעמיים הקודמות שביצענו זאת.

באותו האופן מתנהלים כלי הדם שלנו. במקום בקבוק מים שבו זורמים מים או פטל, מהלב שלנו דרך כלי הדם כמו העורקים זורם דם שמגיע אל כל תאי הגוף וביניהם השרירים. כאשר מבצעים פעילות גופנית בטמפרטורות חמות ולחות גבוהה כמו בימי הקיץ החמים, הדם שלנו נהייה יותר כמו בקבוק הפטל. הוא סמיך יותר, או בשפה הפיזיולוגית הוא צמיג יותר, ובכך זורם באופן איטי יותר אל השרירים. התוצאה היא כמובן תגובות איטיות יותר של השרירים שמתבטאים לדוגמה בריצה איטית יותר או ברכיבה על אופניים איטית יותר.

דבר נוסף לגבי פעילות גופנית בימי הקיץ החמים הם הטמפרטורות הגבוהות והלחות הגבוהה שגורמים לזיעה רבה. בזמן ריצה לדוגמה במזג אוויר חם בפארק או בחוף הים, הגוף מעלה את הטמפרטורה שלו יותר מאשר במקום מוצל, ממוזג או בימי החורף, ובתגובה לכך ישנה הפרשת זיעה מוגברת על מנת לקרר את טמפרטורת הגוף. הרי מצד אחד הדם זורם אל השרירים כדי לבצע תנועות, אך מצד שני הדם זורם גם אל העור כדי להפריש זיעה במטרה לקרר את הגוף. נידוף (המצב שבו הזיעה מתאדה עם האוויר) הוא הגורם העיקרי לכך שתהייה הפרשת זיעה טובה יותר, והסיבה העיקרית שהוא נפגע תתרחש בזמן שיש לחות גבוהה. לכן, רצוי להימנע מפעילות גופנית בזמן שבה הלחות גבוהה מאוד.

על מנת להצליח לבצע פעילות גופנית בצורה טובה יותר, יש לשתות 2 כוסות מים קרים כ-15 דקות לפני הפעילות. בכך הזרימה של הדם אל איברי המטרה, כלומר השרירים והעור, תהייה טובה יותר מאחר והמים הקרים נספגים במהירות גבוהה יותר ובכך ממתנים את צמיגות הדם. כמובן שיש גם להימנע מביצוע פעילות גופנית בשעות החום ובמקומות בהם הלחות גבוהה.

אז שתו מים קרים ותיהנו מפעילות טובה יותר.

הכותב: שי בכר מאמן כושר ומורה בביהס תיכון בתל אביב, בוגר תואר שני ממכללת וינגייט,

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
הסוגייה הוותיקה ביותר בספורט
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו
עולם הדיגיטל לא פסח על ענף הספורט