צרו קשר

בחירות לשנה החדשה 2022

אז עוד שנה לועזית מתקרבת לסיומה ושנה חדשה בפתח. לרבים יש מחשבות והבטחות של טיולים, משימות אישיות ואפילו תחביבים יום יומיים חדשים שמתכוונים לעשות בשנה החדשה. יוצא לי לשמוע רבות מאנשים סביבי את המשפטים "אני לא בכושר" או "חייב לחזור לכושר". אז בשנה הזו, לאחר קריאת הכתבה הבאה, באמת "תחזרו לכושר" כפי שתמיד יצא לכם להגיד לסביבה שלכם ולעצמכם.

הכוח בבחירת אימוני כושר בידיים שלכם – 

אז עוד שנה לועזית מתקרבת לסיומה ושנה חדשה בפתח. לרבים יש מחשבות והבטחות של טיולים, משימות אישיות ואפילו תחביבים יום יומיים חדשים שמתכוונים לעשות בשנה החדשה. יוצא לי לשמוע רבות מאנשים סביבי את המשפטים “אני לא בכושר” או “חייב לחזור לכושר”. אז בשנה הזו, לאחר קריאת הכתבה הבאה, באמת “תחזרו לכושר” כפי שתמיד יצא לכם להגיד לסביבה שלכם ולעצמכם.

אימוני כושר תפסו תאוצה רבות בשנים האחרונות, וזו בזכות מספר עובדות. כיום, המודעות לפעילות גופנית יום יומית עלתה מאוד בעקבות מחקרים רבים שפורסמו, וגם לא ניתן להתעלם מהעובדה שלאחר תקופת הקורונה, אנשים מבינים את החשיבות של פעילות גופנית למען הבריאות היום יומית שלהם. בעקבות זאת, עיריות רבות החלו להתקין מתקני כושר ציבוריים הפתוחים לקהל הרחב, וניתן למצוא אותם במקומות רבים כגון חופי הים, גינות ציבוריות, פארקים ואף בבתי הספר. בנוסף לכך, תוכנית הטלוויזיה “נינג’ה ישראל” עלתה לפני מספר שנים ומשודרת בימים אלו בטלוויזיה בעונה חדשה, ומצליחה לסחוף אחריה צופים רבים. ילדים ומבוגרים שמעוניינים באימוני הנינג’ה החלו לבצע אימונים קצת לא שגרתיים במקומות סגורים עם מאמנים, וכמו מתקני הכושר, גם מתקני הנינג’ה החלו לצוץ בגינות ציבוריות ובחופי הים. לאנשים שפחות מתחברים לאימונים הלא שגרתיים האלו, יש מגוון רחב של אופציות שבזכותן ניתן לבצע אימוני כושר, וכנראה שהפופולארי ביותר הוא אימון כושר אישי.

אימון כושר אישי וקבוצתי

אימון כושר אישי נותן מענה לרבים שמעדיפים יחס אישי של אחד על אחד. לאימון זה יתרונות רבים כמו לדוגמה לקבוע לפי הלו”ז של שני אנשים בלבד, הדגשים של המאמנים טובים יותר והם יכולים לאמן את המתאמנים לפי רמת היכולת האישית של המתאמנים. בנוסף לכך, לעיתים יש גם קשר אישי מעבר לאימון, שיכול לתרום להתקדמות של המתאמנים. למרות זאת, אימון אישי מבחינה כספית יעלה יותר למתאמן, וישנם מתאמנים שמעדיפים אימון כושר זוגי או קבוצתי. בקבוצה, אמנם כל היתרונות של האימון האישי פחות קיימים, אם בכלל, אך הפן החברתי יכול לעשות את שלו ולגרום למתאמנים להתמיד יותר. הסיבה לכך היא שיש כאלו שללא חברה מתקשים בכלל להגיע לאימון מלכתחילה, ובכך נמנעים מאימונים באופן כללי.

הקריטריונים לבחירת מאמנים

מאחר והמודעות לאימוני כושר עלתה, היום ההיצע של מאמני כושר הוא אדיר, ולכל מאמן אמורה להיות גם את המומחיות שלו. לכן, כל אחד ואחת יכולים לבצע אימוני כושר אישיים או קבוצתיים כמעט בכל מקום, ורק צריכים לבחור את המאמן המתאים בשבילם. כדי לעשות זאת, מומלץ להכיר את הקריטריונים לבחירה זו. לרוב, הקריטריון הראשון שלו המתאמנים נותנים חשיבות הוא המחיר. זאת מאחר ורוצים לבצע מספר אימונים באופן קבוע בשבוע או אפילו רק אימון אחד בשבוע, הדבר מגדיל את ההוצאות החודשיות של המתאמנים. המחיר יכול להשתנות מאוד בהתאם למיקום הגיאוגרפי שגרים בו, אבל היום כמו שיעור פרטי לילדים או שיעור נהיגה, המחיר נע בסביבות 150 שקלים, בהתאם לניסיון ולביקוש של המאמנים. המחיר מתקשר לקריטריון השני והוא רמת ההשכלה והניסיון של המאמנים. סביר להניח שמאמנים המבקשים משמעותית פחות הם בתחילת דרכם, ובניגוד אליהם, מומלץ לדעת אילו תעודות הסמכה וניסיון יש לאלו שמבקשים יותר. הכוונה בתעודות היא אם יש להם תעודת מדריך חדר כושר או מאמן כושר אישי בלבד, או מעבר לכך ויש להם תעודות ייחודיות נוספות. במידה והמאמנים מחזיקים בתואר ראשון או אפילו שני (לרוב אלו מורים לחינוך גופני), מן הסתם רמת הידע שלהם משמעותית גדולה יותר, הם יוכלו להתאים את מה שהמתאמנים מחפשים וכמובן גם לאתגר בתרגילים שלא כולם מכירים. קריטריונים נוספים ולא פחות חשובים הם מיקום האימונים וזמן האימונים. אם לא מוצאים את המיקום והזמן שמתאים לשני הצדדים באופן יחסית קבוע, אז חבל על הניסיון אפילו להתחיל עם אותם המאמנים. בעיניי, הקריטריון שאולי באמת הכי חשוב הוא הכימיה. גם אם המחיר לאימון טוב, רמת ההשכלה של המאמן גבוהה, הניסיון שלו רב והמיקום והזמן נוח לשני הצדדים, אך אין קשר טוב, אז ההתמדה באימונים תרד, וחוזרים לנקודת ההתחלה.

אימוני כושר מסובסדים

לכן, לפי מה שידוע לי, אחת הדרכים הטובות להתחיל באימוני כושר היא דרך קופות החולים כמו למשל מכבי או כללית. דרכן, ניתן לבצע סדרת אימונים אישיים או זוגיים בתשלום מסובסד. במידה וכן מצליחים להתחבר לאותם המאמנים שקופת החולים קישרה להם, והמאמנים הבינו שניתן להתמיד באימונים עימם, מזל טוב,  המטרה הושגה. אמנם המחיר כבר לא יהיה מסובסד בתום סדרת האימונים, אך למרות זאת לפחות ידעו שמצאו את האדם הנכון שיוכל להתאים להם את האימונים, ולגרום להם ליהנות מהאימונים ולהתמיד בהם.

אפשרויות אימון נוספות

מלבד אימונים אישיים וקבוצתיים יש כמובן את האופציה להירשם לקאנטרי הקרוב. בדרך כלל, הדבר כלול בתשלום גבוה והתחייבות, אך כנראה שמוצע חדר כושר ומגוון חוגים. המגוון המוצע הוא עצום הכולל יוגה, פילאטיס, זומבה, ספינינג וכו’. כמובן שלוח הזמנים של המתאמנים צריך להתאים ללוח הזמנים של החוגים, אך לאחר ההרשמה לקאנטרי, תהייה את האופציה לנסות את כל החוגים, עד שמוצאים את מה שמתאים. דרך נוספת היא כמובן למצוא ענף שכיף למתאמן עצמו והוא לא תלוי באף אחד. דוגמאות לענפים כאלו הם רכיבה על אופניים או גלישה. אז נכון שבגלישה צריך לקחת מספר שיעורים עד שמבינים איך לא ליפול מהר, אבל לפי מה ששמעתי מתלמידים שלי ומהסביבה שלי, אחרי שתופסים את זה, פשוט מתמכרים לזה.

הדרך הנכונה להתמדה באימונים

בסופו של דבר, חשוב למצוא את הענף הנכון שנהנים ממנו עם האנשים הנכונים כי במידה ומגיעים לאימון ללא חשק, לא תהייה התמדה לאורך זמן, וכתוצאה מכך חוזרים לנקודת ההתחלה. במידה ומגיעים לאימון לאחר ציפייה מחויכים, כנראה שזה הענף הנכון. חשוב לציין שבמידה ומציבים מטרה ספציפית שרוצים להגיע אליה, ו”לא רואים בעיניים” עד שתושג, בכלל זה טוב, וההתמדה תעלה.

אז הכוח בבחירת אימוני כושר בידיים שלכם, ורק נשאר לכם למצוא את הדרך הנכונה עבורכם מכל המגוון הרחב לעשות פעילות. כך, בסוף שנה הבאה לא תגידו לעצמכם “אני לא בכושר”, אלא תגידו “אני כבר בכושר”.

שי בכר, בוגר תואר שני ממכללת וינגייט, מורה לחינוך גופני בתיכון ומאמן כושר וריצות ארוכות

כל מה שחם

טכנולוגיית האודיו הביאה אותנו
הגב הוא אזור מורכב בגוף, המורכב