צרו קשר

אביב הגיע עונת הטיולים בפתח, למה כדאי שתתחילו ללכת ?

למי מאיתנו לא יצא לצאת לטיול רגלי במסלולים שונים בצפון הארץ או בדרום הארץ, או אפילו בערים מרכזיות בעולם כמו ניו-יורק, לונדון, מדריד ופריז? בזמן טיולים, רוצים להספיק לראות את כל הנופים השונים או את האטרקציות שיש לערים השונות להציע, ולכן יוצא שההליכות הרגליות ממושכות מאוד. זאת כמובן בניגוד לזמן שגרה שלנו, שאנו לא מרבים ללכת כמעט בכלל. בסוף יום טיול פה בארץ או בחו”ל, חוזרים הביתה או לבית המלון מפורקים ועייפים, עם כאבי רגליים. בשבילכם המטיילים: איך להימנע מאפיסת כוחות לאחר טיול, קראו את הכתבה הבאה, ותרוויחו.

סוף החורף קרב, והאביב והקיץ בפתח. במהלך עונות אלו, רבים מתכננים חופשות של בטן גב בארץ ובחו”ל, ובנוסף אליהם גם רבים מתכננים לטייל רגלית. טיולים רגליים אמנם יכולים להיות קלילים עבור משפחות כטיולים של מספר שעות מצומצם, אך יכולים להיות גם מאתגרים מאוד לאורך יום שלם ואף מספר ימים כטרקים (בעיקר בחו”ל). במהלך הטיולים הארוכים, שרירי הרגליים עובדים רבות. שרירים אלו כוללים את שרירי הישבן, שרירי הארבע ראשי (הירך הקדמית) ואת שרירי התאומים (החלק האחורי של השוק). לכן, מומלץ לחזק אותם בשגרה בתרגילי התנגדות פשוטים כמו סקוואטים ומכרעים, ומי שיכול לחזק אותם עם משקולות, מה טוב. מלבד שרירי הרגליים בהליכות, הכושר הגופני, המתבטא ביכולות אירוביות, חשוב מאוד למטיילים. השריר העיקרי שעובד ביכולות האירוביות הוא שריר הלב, ועל כן, מומלץ לבצע בשגרה שלנו הליכות, כדי ששריר הלב יתחזק בנוסף לשרירי הרגליים.

אביב הגיע עונת הטיולים בפתח, למה כדאי שתתחילו ללכת ?

אחת התעודות שרכשתי במהלך התואר הראשון שלי ממכללת וינגייט הייתה “מאמן שיקום לב”, ואף יצא לי לעבוד תקופה במכון שיקום לב בבית חולים “אסף הרופא”. שם, הכרתי מספר מטופלים לאחר התקפי לב, שעברו צינתור או ניתוח מעקפים. לאחר טראומה קשה, היה להם קשה מאוד לחזור לאימונים ופחדו מאוד להתאמן. הדרך העיקרית באימונים עבור אנשים אלו במכון הייתה לאמן אותם בעזרת הליכה פשוטה על הליכון. כשיצא לי לדבר איתם, כולם סיפרו כמה הם הולכים במהלך הטיולים שלהם, וזו הייתה האסטרטגיה שלי לעזור להם לחזור להתאמן. לגרום להם ללכת, ולחשוב על הטיול הבא שמתכננים בחו”ל. הסברתי להם שהליכות יומיות הן הדרך הטובה ביותר עבורם למנוע התקף לב חוזר.

לא רק למטופלים שעברו התקף לב הליכות חשובות, אלא גם לאנשים בריאים. זאת במטרה למנוע את התקף הלב הראשוני, ולמנוע מחלות אחרות. בעבר התפרסם מחקר בו בדקו את ההבדלים במצב הבריאותי בין נהג אוטובוס לבין הכרטיסן באוטובוס, וגילו שהכרטיסן, שמבצע יותר צעדים, במצב בריאותי טוב יותר. לכן, ההמלצה היומית על פי ארגון הבריאות העולמי הוא לבצע לפחות כ-5,000 צעדים ביום. המלצה לאנשים המעוניינים להיות פעילים מאוד היא לבצע מעל 10,000 צעדים ביום. הדרך בה ניתן למדוד זאת היא יחסית פשוטה. יש מספיק אפליקציות שאפשר להוריד לנייד, ואלו יספרו את הצעדים שלנו. רובנו המוחלט לא זז כמעט בלעדי הנייד, ולכן זו דרך טובה מאוד. אלו שמעוניינים להשקיע יותר, יכולים לקנות שעונים שיעשו זאת בשבילנו. אנשים שהליכות פשוטות קלות להם, יכולים לאתגר את עצמם בטיולים הכוללים עליות או ירידות. כך, בנוסף ליכולות האירוביות שמשתפרות כמובן, גם שרירי הרגליים מתחזקים באופן משמעותי.

אז נכון שהליכות תורמות לבריאות הוא אינו מידע חדש לרבים. למרות זאת, לאחר תקופת הקורונה, בה אנשים רבים החלו לעבוד מהבית, כמעט ולא יצא להם לעשות את הפעולה הבסיסית היומיומית הזו – ללכת. בנוסף אליהם, גם אלו שעובדים במשרדים, יוצא להגיד שכל היום היו מול המחשב. מידע שאולי כן יפתיע אנשים הוא שהליכות לא מושפעות רק משרירי הרגליים ומשריר הלב, אלא גם מהמוח. מחקרים בדקו ומצאו שהליכות מושפעות גם מהמוח, כי דורשות תפקוד קוגניטיבי, וגם להיפך, ההליכות משפיעות על תפקודו של המוח. בסוף יום ארוך, בו כל היום מול המחשב או במשרד, הליכה קצרה בשכונה, יכולה לתרום גם למוחנו, ויתרה מזאת, לשפר מאוד את מצבנו הנפשי.

אז קדימה, תתחילו ללכת.

שי בכר

שי בכר, בוגר תואר שני ממכללת וינגייט, מורה לחינוך גופני בתיכון, מאמן כושר וריצות ארוכות

4 תגובות על “אביב הגיע עונת הטיולים בפתח, למה כדאי שתתחילו ללכת ?”

Leave a Reply

דרוג*

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. מסומנים שדות חובה *

כל מה שחם

כאשר מבקשים לעמוד בתפריט דיאטה
תהיתם פעם למה כל כך קשה לנו לשנות
“הכל אני יכול בחופש הגדול” זהו